انواع الیاف بر اساس جنس

لیف چیست؟

لیف رشته‌ی نازک و بلندی شبیه موست که از استحکام و انعطاف پذیری کافی برای تهیه نخ و پارچه برخوردار است. الیاف نساجی با توجه به جنس‌شان به دو دسته‌ی الیاف طبیعی و الیاف ساخت بشر تقسیم می‌شوند. در این نوشته انواع الیاف بر اساس جنس طبقه بندی می شوند.

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی از انواع الیافی هستند که در طبیعت وجود داشته و انسان نقشی در تولید آن‌ها ندارد. الیاف طبیعی به سه دسته‌ی گیاهی (سلولزی)، الیاف حیوانی (پروتئینی) و الیاف معدنی طبقه می‌شود.

الیاف گیاهی (سلولزی)

الیافی هستند که از دانه‌ یا ساقه‌ی بعضی از گیاهان به دست می‌آیند. الیاف پنبه (Cotton)، کتان (Linen) و کنف (Hemp) در این گروه قرار دارند. الیاف پنبه از انواع الیاف است که از دانه‌ی گیاه پنبه به دست می‌آید. الیاف کتان و کنف از ساقه‌ی گیاه به دست می‌آیند.

طبقه بندی الیاف بر اساس جنس
طبقه بندی الیاف بر اساس جنس

الیاف حیوانی (پروتئینی)

الیاف حیوانی از انواع الیافی هستند که از رویش مویین بدن بعضی از حیوانات مانند گوسفند و بز به دست می‌آیند. الیاف پشم (Wool) و الیاف مو (موهر و کشمیر) در این گروه قرار دارند. الیاف ابریشم (Silk) که توسط کرم ابریشم تولید می‌شود، نیز جزو الیاف حیوانی محسوب می‌شود.

الیاف معدنی

الیاف معدنی، الیافی هستند که به صورت رگه‌هایی در سنگ‌های معدنی وجود دارند. آزبست یا پنبه نسوز که از الیاف معدنی است به دلیل غیرقابل اشتعال بودن و مقاومت در برابر حرارت، در تهیه پارچه‌های ضد آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الیاف ساخت بشر

الیاف ساخت بشر الیافی هستند که در طبیعت وجود ندارند و توسط انسان ساخته می‌شوند. این الیاف به دو دسته‌ی الیاف سلولزی بازیافتی و الیاف مصنوعی تقسیم می‌شوند.

الیاف سلولزی بازیافتی

الیاف سلولزی بازیافتی در طبیعت به صورت الیاف وجود ندارد، اما سلولز، که ماده اولیه این الیاف است، در تنه، ساقه و سایر قسمت‌های درختان و گیاهان موجود است. با استخراج سلولز موجود در این منابع طبیعی و انجام عملیات شیمیایی در چند مرحله، سلولز به الیاف سلولزی بازیافتی تبدیل می‌شود، الیاف ویسکوز ریون (Viscose Rayon) و استات (Acetate) در این گروه قرار دارند.

الیاف مصنوعی

ماده اولیه الیاف مصنوعی، مواد شیمیایی است که توسط انسان تهیه می‌شود. با ترکیب این مواد و انجام عملیات شیمیایی در چند مرحله، الیاف مصنوعی تولید می‌شود. الیاف نایلون (Nylon)، پلی استر (Polyester) و اکریلیک (Acrylic) در این گروه قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین نوشته ها

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

ادامه مطلب »