پارچه تریکو برای چی خوبه

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

تریکو نام یک پارچه نیست. تریکو دسته وسیعی از پارچه های با بافت حلقوی رو دربرمی گیره. بافت های متفاوت، خواص متفاوت و کاربردهای متفاوت.

تریکو رو بشناسیم

همه پارچه ها رو میشه با دو دید مستقل بررسی کرد. در واقع دو فاکتور اصلی هست که برای شناخت پارچه ها و کاربردشون مهمه و باید در کنار هم در نظر گرفته بشه.

  1. محتوای پارچه و موادی که پارچه رو تشکیل داده.
  2. ساختار یا بافت پارچه

یعنی چی؟ ازمون میپرسند پارچه مورد علاقمون چیه؟ و ما جواب میدیم ابریشم! در حالی که این پاسخ درست نیست! ابریشم در واقع نخ و ماده تشکیل دهنده پارچه ست و نه یک پارچه!

انواع پارچه رو میشه با نامها، قابلیت ها و کاربردهای مختلفی در بازار پیدا کرد که همگی از ابریشم بافته شدند.

پارچه تریکو یکرو نخ پنبه گل ریز زمینه سرمه ای کد 4011011
پارچه تریکو بافت یکرو

تریکو نام پارچه نیست. تریکو دسته وسیعی از پارچه ها با بافت حلقوی رو در برمی گیره. بافت های متفاوت، خواص متفاوت و کاربردهای متفاوت.

بافت حلقوی پارچه مشابه بافت میل بافتنی و کاموا ولی در ابعاد متنوع هست! ساختارش از حلقه های نخ شکل می گیره. بافت حلقوی خودش به دو دسته حلقوی تاری و حلقوی پودی تقسیم میشه. در خارج از ایران پارچه تریکو (Tricot Fabric) یک زیر مجموعه از پارچه های با بافت حلقوی تاری (Warp Knitted Fabrics) هست. اما در ایران به طور کلی پارچه های با بافت حلقوی رو بنام تریکو می شناسن و از قدیم این طور جا افتاده که پارچه تریکو در ایران تمامی پارچه ها با بافت حلقوی رو شامل میشه. پس در مطالعه منابع داخلی و خارجی همیشه این نکته و مقایسه رو باید مدنظر داشته باشید.

قیمت و خرید پارچه هودی دورس پشت پنبه طرح آدم برفی کریسمسی
پارچه تریکو با بافت دورس

به طور کلی پارچه های حلقوی پودی و تاری شامل بافت هایی مثل یکرو، دورو، جودون، دورس، راشل و …. میشه. پس یعنی همه اینهایی که نام برده شد در ایران به اسم تریکو می شناسسیم!

انواع بافت تریکو

تریکو یکرو، تریکو دورو، تریکو دورس، تریکو فانریپ، تریکو کشباف و …. پارچه هایی هستند که به بافت پارچه اشاره دارند. مثلا بافت یکرو سبک و نازکه و بیشتر مناسب فصول گرم سال هست. پارچه با بافت یکرو بسته به نخ تشکیل دهنده اش در دوخت تیشرت، شلوارک، لباس زیر، تاپ، شلوار خونگی و …. … کاربرد داره . یا بافت دورس که به صورت دو نخ و سه نخ هست. گرماژ و وزن بالاتری نسبت به پارچه های تابستونی داره. بیشتر برای دوخت سوییشرت ، جاگر، هودی و … استفاده میشه. ما پارچه حلقوی یا تریکو ژاکارد هم داریم! پارچه تریکویی که بافتش طرحدار باشه و ظاهر پارچه با استفاده از بافت ژاکارد، نقش دار شده باشه رو تریکو ژاکارد میگیم. حتما پارچه های ورزشی سوزنی رو دیدید. این سبک پارچه ها هم بافتشون حلقوی یا به عرف تریکو هست.

تریکو برای چی خوبه؟ کاربردهای پارچه تریکو

همونطور که گفتیم پارچه تریکو بافت های متنوعی داره که هر بافت خصوصیات، وزن، ظاهر و کاربردهای متفاوت خودش رو داره. برای درک بهتر ارائه تصاویر نمونه از کاربردهای چند بافت پرکاربرد پارچه تریکو میتونه بهتر کمک کنه.

پارچه تریکو با بافت یکرو:

پارچه ای نازک، لطیف و سبک که با نخ های با شماره پایین و نازکتر معمولا بافته میشه. این پارچه کاربردهای وسیعی داره. تیشرت، تاپ، کراپ، شلوار راحتی، تیشرت ورزشی، سرهمی و جامپسوت، لباس زیر، تونیک بهاره، کش سر و … چند نمونه از کاربردهای پارچه یکرو هست.

نمونه تیشرت دخترانه تولید شده با پارچه تریکو یکرو – منبع عکس

بافت یکرو پارچه تریکو میتونه با نخ های متفاوتی انجام شه. معمولا در اسامی نخ بکار رفته هم بیان میشه. البته برای داشتن یه خرید خوب بهتره خریدار با به روزرسانی دانش پارچه شناسی بتونه تفاوت پارچه ها رو فارغ از نام گذاریشون متوجه بشه. مثلا اگه با نخ تمام پنبه پارچه تریکو به صورت یکرو بافته بشه معمولا این پارچه به اسم یکرو پنبه شناخته میشه. یا اگه از نخهای مصنوعی مثل فلامنت در بافت پارچه یکرو استفاده بشه، معمولا این پارچه با نام یکرو فلامنت در بازار شناخته میشه و بیشتر برای اورال، سرهمی های چسبان، لگ و تاپ ورزشی و … استفاده میشه. با توجه به کاربرد موردنظر معمولا از کش (اسپانداکس، لایکرا و …) در بافت پارچه به همراه نخ های دیگه استفاده میشه. به کاربردن نخ اسپانداکس که با نام برند لایکرا هم شناخته میشه باعث میشه پارچه تریکو از چند جهت کشسانی داشته باشه.

لگ اسپرت تولید شده با پارچه فلامنت لاکرا – منبع عکس

پارچه تریکو بافت دورو

پارچه تریکو دورو از بافت یکرو ضخیمتره. همونطور که از اسمش مشخصه بافت دو طرف پارچه (رو و پشت) مشابه هم هست. برای درک بهتری از پارچه دورو تجسم کنید دو پارچه یکرو رو پشت به پشت به هم می چسبانیم! پارچه های بافت دورو هم متنوع هستند. مثلا پارچه فانریپ در واقع یک پارچه دورو هست که برای تولید انواع تیشرت های یقه گرد و کراپ های زنانه کاربرد داره. پارچه دورو بافت ساده معمولا در تولید انواع تیشرت، تاپ، تیشرت لانگ، رامپر نوزادی و …. استفاده میشه. بافت دورو هم میتونه با نخ های طبیعی، مصنوعی یا ترکیب این دو انجام شه. نام نخ ها معمولا در نام گذاری خودش رو نشون میده تا راحت تر بشه منظور رو رسوند. مثلا دورو پنبه، دورو پلی استر، دورو پلی استر پنبه و ….

پارچه تریکو برای چی خوبه
رامپر تولید شده با پارچه دورو پنبه – منبع عکس

پارچه تریکو بافت جودون

کم پیش میاد کسی پولوشرت یا همون تیشرتهای یقه دار رو در کمد لباسهاش نداشته باشه. پولوشرتها معمولا با پارچه تریکو جودون تولید میشن. روی پارچه جودون به صورت سوزنی مشخصه و پارچه ای لطیف و نازکه. مناسب بهار و تابستان. از اونجایی که انواع پولوشرت ها در شرکتهای مختلفی به منظور تیشرت فرم هم استفاده میشه، پارچه جودون از پارچه های پرطرفدار بازار پارچه تریکو به حساب میاد. پارچه تریکو جودون با انواع نخ های طبیعی، مصنوعی یا ترکیب هر دو بافته میشه. گاهی برای کاهش چروک پذیری و افزایش استحکام در پارچه از نخ پنبه پلی استر برای بافت جودون استفاده میشه.

کاربرد پارچه تریکو بافت جودون – منبع عکس

پارچه تریکو دورس

همونطور که از اسمش مشخصه پارچه تریکو دورس بیشترین کاربرد رو در انواع البسه پاییزه و زمستانه داره. پارچه تریکو دورس، از جمله تریکوهای ضخیم هست. البته با توجه به نخهای بکار رفته این ضخامت میتونه متغیر باشه. مثلا اگه از دو نخ برای پارچه دورس استفاده بشه این پارچه ضخامت کمتری نسبت به پارچه دورس سه نخ داره. پارچه دورس سه نخ معمولا پشت پلار یا پشت خارخورده هست و ضخامت خوبش باعث میشه در دوخت هودی، سویشرت، جاگر و اسلش و …. استفاده بشه.

کاربرد پارچه تریکو دورس – منبع عکس
شلوارک تولید شده با پارچه دورس – منبع عکس

پارچه تریکو ریب / کشباف

پارچه های ریب کشباف بافت درشتی نسبت به سایر تریکوها دارند. نوع بافت این پارچه باعث میشه تا راه راه های حلقه های تریکویی به صورت بزرگتر، درشت تر و واضح تر دیده بشن. این پارچه رو جدیدا در برخی پارچه فروشی ها پارچه تریکو میله ای یا تریکو کبریتی میگن که بیشتر اسامی سلیقه ای یا بازاری برای جذب مشتری هست. این پارچه خاصیت کشسانی بالایی داره. پارچه های کشباف با بافت ریز تر برای سرآستین، پایین لباس یا یقه بیشتر کاربرد دارند. تولید تاپ، کراپ و لباسهای کشی با پارچه کشباف چندسالی هست که ترند شده و کاربردهای این پارچه رو متنوع تر نشون میده. پارچه کشباف هم با الیاف و نخ های مختلف قابل بافت هست که کشباف تمام پنبه مرغوبیت بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری نسبت به سایر نخ ها دارند. جوراب هم محصولی است که به نوعی با پارچه تریکو کشباف تولید میشود.

کراپ تاپ تولید شده با پارچه کشباف – منبع عکس

کاربردهای انواع پارچه تریکو به اینجا ختم نمیشه. پارچه تریکو با توجه به ساختار بافت و خاصیت کشسانی که داره کاربردهای وسیعی رو در اختیار طراحان و خیاطان میگذاره. این پارچه معمولا روی تن میشینه. سرهمی هایی که با پارچه تریکو تولید میشن معمولا شکل بدن رو میگیرن و احساس نرمی و راحتی رو میدن. پارچه های تریکو چهارفصل اند. هم در تولید لباسهای منزل و راحتی و هم در تولید لباس های کژوال بیرونی همیشه از محبوب ترین پارچه ها بودند. شما چه کاربردهای دیگه ای از پارچه های تریکو سراغ دارید که میتونیم اسم ببریم. منتظر نظرات شما هستیم تا همراه ما در بهبود این راهنما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین نوشته ها

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

ادامه مطلب »