پارچه تریکو – در مورد تریکو بیشتر بدانیم

پارچه تریکو

همانطور که قبلا در نوشته اطلاعات پایه آشنایی با پارچه و الیاف گفته شد، پارچه ها به دسته بندی کلی تاری-پودی، حلقوی و بی بافت تقسیم می شوند. پارچه های حلقوی که ساختارشان از حلقه های نخ شکل می گیرد به دو دسته حلقوی تاری و حلقوی پودی تقسیم می گردند. پارچه تریکو از جمله پارچه های حلقوی تاری (Wrap Knitted) است.

آیا پارچه تریکو همان پارچه گردباف است؟

پارچه تریکو همان طور که ذکر شد از پارچه های حلقوی تاری است و با پارچه حلقوی پودی که به صورت گردباف یا تخت تولید می شود، تفاوت هایی دارد. ولی در کل و به صورت عموم در ایران پارچه تریکو را با گردباف مشابه می دانند. در پارچه تریکو بافت حول تار (رشته عمودی) صورت میگیرد. در رفتگی در پارچه تریکو کمتر اتفاق میافتد. این پارچه با وجود ظرافت بالایی که دارد از مقاومت خوبی برخوردار است. از این رو از پارچه تریکو در تولید لباس زیر، لباس شنا و جوراب و … استفاده می شود.

حلقوی پودی
حلقوی پودی
حلقوی تاری
حلقوی تاری

در تولید پارچه تریکو از چه نخی استفاده می شود؟

نخ های مورد استفاده در پارچه تریکو مشابه با پارچه گردباف می باشد. از انواع نخ های پنبه، ویسکوز، فلامنت، پلی استر ویسکوز، پلی استر، اسپان و … به صورت تکی یا ترکیبی در تولید پارچه تریکو استفاده می شود. نخ به کار رفته در پارچه تریکو در کنار عوامل دیگر تاثیر مستقیمی بر قیمت این پارچه دارد.

عوامل مهم در خرید پارچه تریکو

وقتی قصد خرید پارچه تریکو را دارید باید به فاکتورهای مختلفی توجه کنید. تفاوت قیمت ها را همین تفاوت در عوامل است که رقم می زند. همانطور که ذکر شد نخ یکی از این عوامل است. بسته به اینکه نخ طبیعی در تهیه پارچه به کار رفته باشد یا نخ مصنوعی قیمت پارچه متفاوت خواهد بود. بنابراین با توجه به پروژه تان، مدلتان یا طرحی که در نظر دارید به نخ نیز توجهی ویژه داشته باشید. واضح است که پارچه تریکو با نخ طبیعی چون پنبه کیفیت بالاتری از پارچه های با نخ های مصنوعی دارد. هم از جهت تنفس پارچه و هم لطافت پارچه نخ پنبه کیفیت بالاتری در اختیار شما می گذارد. اگر نیاز به کشسانی در پارچه داشته باشید، پارچه های لاکرا دار پاسخ نیاز شما خواهند بود.

در کل سه عامل بافت، جنسیت و تکمیل پارچه تریکو و گردباف بیشترین تاثیر را بر خصوصیات این پارچه دارد. دقت داشته باشید که پارچه توسط تامین کنندگان معتبر بافته شده و تکمیل آن توسط شرکت های معتبر و با کیفیت صورت گرفته باشد. در پارچه تریکو پس از جنس نخ نوع تکمیل از جمله طرح چاپ، کیفیت رنگ و عوامل تکمیل تاثیر به سزایی در قیمت دارند. همچنین در تهیه و خرید پارچه تریکو و گردباف باید به عرض پارچه با توجه به الگوی دوخت خود توجه داشته باشید. عرض پارچه نامناسب ضایعات پارچه شما را بالا برده و در نتیجه هزینه را افزایش می دهد. عرض معمول در پارچه تریکو بین ۹۰ تا ۱۵۰ می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین نوشته ها

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

ادامه مطلب »