پارچه ژاکارد چیست؟ نوشته ای درباره کاربرد پارچه ژاکارد و مشخصات آن

پارچه ژاکارد چیست

ماری ژوزف ژاکارد (Jacquard) در سال ۱۸۰۹ ماشین ژاکارد را در کشور فرانسه اختراع کرد. این اختراع تحول شگرفی در بافت پارچه و شکل گیری پارچه ژاکارد پدید آورد. پارچه های دارای نقش که پیش از آن به شکلی سنتی و دستی بافته می شدند به صورت ماشینی تولید شدند. وردل و ونسانزی دو صنعتگری بودند که عملکرد ژاکارد را بهبود بخشیدند. تمام ماشین های ژاکارد اصول کار ثابتی دارند. ماشین های مدرن و جدید ژاکارد امکان نصب و قراردادن چند دستگاه بر روی یک ماشین بافندگی را میسر کرده اند. با این روش بافت طرح‌های متنوع‌تر افزایش می‌یابد.

پارچه ژاکارد

باید توجه داشت که ژاکارد به جنس پارچه مرتبط نیست. پارچه ژاکارد طرح خود را از روند بافت پارچه میگیرد. پارچه ژاکارد پارچه طرح داری است که طرح و نقش آن نه به واسطه چاپ که از پروسه بافت پارچه تشکیل شده است. پارچه ژاکارد معمولا دارای طرح برجسته است. پارچه ژاکارد طرح های متنوع و زیبایی دارد که پرداخت خوب آن باعث می شود تا گزینه ای جذاب برای طراحان مد و فعالان پوشاک و طراحان دکوراسیون به حساب آید.

خرید اینترنتی پارچه ژاکارد
خرید اینترنتی پارچه ژاکارد

کاربرد پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد بنا به نوع مصرف و استفاده و نیز جنس نخ و نوع بافت میتواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. پارچه ژاکارد فقط در پوشاک و دوخت لباس استفاده نمی گردد. کاربرد پارچه ژاکارد در طراحی داخلی و دکوراسیون نیز به اندازه استفاده در پوشاک جذاب است. انواع پارچه پرده ای ژاکارد یا پارچه رو مبلی ژاکارد با ضخامت بیشتر در بازار موجود است. همچنین در نمونه های پارچه رومیزی، رو تختی و تشک می توان کاربرد پارچه ژاکارد را یافت. در بازار انواع پارچه ژاکارد را با طرح های برجسته روی آن می توان یافت. پارچه ژاکارد هم میتواند به صورت بافت حلقوی و گردباف تولید شده باشد و یا جزو پارچه های تاری پودی باشد. می تواند شامل طرح برجسته همچون گل برجسته باشد یا طرحی شطرنجی را شامل شود که از طریق ماشین ژاکارد پدید آمده است.

پارچه ژاکارد مجلسی

انواع متنوعی از ژاکارد به نام های مختلف و بعضا سلیقه ای در بازار به چشم می خورد. اسم هایی چون پارچه ژاکارد ترک، پارچه کرپ ژاکارد، پارچه ژاکارد ابریشم، ژاکارد گل برجسته و … از نمونه نامهایی است که در خرید پارچه ژاکارد مجلسی با آن مواجه می شویم.

ژاکارد کرپ ابریشم
ژاکارد کرپ ابریشم

قیمت پارچه ژاکارد

قیمت پارچه ژاکارد به کاربرد پارچه، جنس نخ به کار رفته، نوع بافت و تکمیل و البته در مورد پارچه های وارداتی نرخ ارز و تعرفه های مختلف بستگی دارد. همچنین پارچه ژاکارد رومبلی و پرده ای نسبت به انواع مجلسی با توجه به جنس ممکن است قیمت بالاتری نسبت به انواع ژاکارد مجلسی داشته باشند.

خرید پارچه ژاکارد

در خرید پارچه ژاکارد جنس پارچه از اهمیت خاصی برخوردار است. این پارچه هم می تواند نخی باشد و هم از الیاف ساخت بشر و مصنوعی تهیه گردد.

کارشناسان بافت مارت آماده مشاوره و پاسخ به سوالات شما می باشند. با ما ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین نوشته ها

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

ادامه مطلب »