الگوی خیاطی – ابزار پایه الگوی دوخت

الگوی خیاطی

همانطور که می دانید پوشش به عنوان یکی از نیازهای اصلی بشر همواره مورد توجه انسان بوده است. پس از طی سالها با پیشرفت جوامع بشری و گذر زمان، پوشش های اولیه انسان جای خود را به پارچه داد. پس از ظهور پارچه بود که هنر خیاطی به یاری انسان آمد تا پوشش زیباتر تهیه کند. پس از تغییر شکل لباسها انتظار از پوشش و پوشاک تغییر کرد و ترکیب زیبایی‌شناسی و هنر خیاطی انتظار زیباتر شدن لباسها را بالا بردند. خیاطان از روش‌های بخصوصی استفاده کردند. گاهی از مانکن‌ های چوبی برای تهیه لباس استفاده می‌نمودند و گاهی لباس را بروی تن اشخاص تهیه می‌کردند. زمانبر بودن این کار سبب پیدایش الگوی خیاطی شد.

الگوی خیاطی جهت سهولت کار

مشکل زمانبر بودن در تهیه لباس افرادی را به فکر یافتن روشهایی واداشت که علاوه بر سهولت خیاطی، سرعت آن را نیز افزایش دهند. باتریک روش الگوی کاغذی را در سال ۱۸۳۶ میلادی ابداع نمود. پس از چندی الگوی حجمی جای خود را به الگوی مسطح داد. این جایگزینی سبب بروز تحولی شگرف در تولید پوشاک شد. الگوی خیاطی را می توان پایه و اساس معرفی کرد.

در گذر زمان شرکت‌های مختلف سعی در ابداع روش‌های جدید و مناسب‌تری برای سهولت کار و افزایش دقت بودند. روش‌ها که به آن‌ها به روشی مرسوم متد گفته می‌شود از جمله متد گرلاوین، متریک، متد مولر و …

ابزار الگوی خیاطی
ابزار الگوی خیاطی

ابزار الگوی خیاطی

فردی که خیاطی را به عنوان حرفه‌ی خود برگزیده است علاوه بر آشنایی با هنر خیاطی نیاز به شناخت ابزار نیز دارد. به کار بردن درست و صحیح ابزار است که سبب افزایش دقت، سرعت و زیبایی کار می‌گردد.

ابزار و وسایل الگوی خیاطی به شرح ذیل است.
متر، خط کش، خط کش T، گونیا، خط کش منحنی، خط کش پیستوله، خط کش ماری، کاغذ الگو، کاغذ پوستی، نایلون و مقوا، چسب، قیچی، سوزن ته گرد، مداد و مداد رنگی

متر

متر معمولا از جنس پلاستیک یا پارچه است و برای اندازه‌گیری و سایزبندی اندام و مشخص کردن اندازه روی الگو به کار می‌رود. در برخی مترها در دو طرف از مقیاس سانتی متر استفاده شده و در برخی موارد یک طرف متر از مقیاس اینچ استفاده می‌شود.

خط کش T :از جنس پلاستیک یا چوب بوده و از زاویه آن می‌توان برای رسم خطوط عمود بر هم استفاده نمود.
خط کش: برای رسم خطوط الگو از خط کش در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود.

گونیا: در اندازه‌های مختلف و از جنس پلاستیک، چوب یا فلز است. برای ترسیم خطوط عمود برهم و زاویه قائمه از گونیا استفاده می‌گردد.

خط کش منحنی: طول این خط کش معمولا ۶۰ سانتی متر بوده و از جنس پلاستیک یا چوب می باشد. برای رسم خطوط منحنی پهلوی دامن، شلوار یا بالاتنه به کار می‌رود.
خط کش پیستوله: با اندازه و دارای منحنی‌های مختلف است. برای رسم خطوط منحنی، حلقه کردن و حلقه آستین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خط کش ماری: در اندازه‌های مختلف با بدنه‌ای انعطاف پذیر است. برای اندازه‌گیری خطوط منحنی به کار می‌رود.

کاغذ الگو

کاغذ الگو به رنگ‌های قهوه‌ای، کاهی و سفید در اندازه حدودی ۵۰۷۰ سانتی متر است و برای ترسیم الگو استفاده می شود. به منظور نگهداری الگو را روی مقوا یا نایلون کپی می‌کنیم. کاغذ پوستی: نازک و شفاف در اندازه‌های ۷۰۵۰ و ۱۰۰*۷۰ سانتی متر بوده و برای کپی کردن و رسم الگو استفاده می‌گردد.

برای چسباندن قطعات الگو می‌توانید از چسب مایع، نواری و پیچی استفاده نمایید.
از قیچی برای برش کاغذ استفاده می‌شود. این قیچی سبک و با تیغه‌ی کوتاه است.
برای رسم خطوط الگو معمولا از مداد HB استفاده می‌گردد.

از سوزن ته گرد برای اتصال قطعات الگو و انطباق آن روی پارچه استفاده می‌گردد. برای نگهداری سوزن از جا سوزنی استفاده می‌شود که به صورت آهن‌ربایی و پارچه‌ای تهیه می‌شود.
برای رسم خطوط جدید و مشخصات الگو از مداد رنگی استفاده می‌گردد.

در مطالب بعدی به اطلاعات و آموزشهای بیشتری در ارتباط با الگوی خیاطی و دوخت خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین نوشته ها

پارچه تریکو برای چی خوبه

در بازار پارچه تریکو یک سری سوالات عمومی و کلی داریم که چند کلمه بیشتر نیستند. ولی پاسخ به اونها خیلی بیشتر از چند کلمه و جمله نیاز داره. پرسش هایی مثل «ببخشید تریکو دارید؟» یا «قیمت تریکوهاتون چنده؟» و خب البته این سوال کلی که پارچه تریکو برای چی خوبه

قبل از اینکه به این برسیم پارچه تریکو برای چی خوبه، لازمه شناخت بیشتری نسبت به پارچه تریکو پیدا کنیم. قبلا در مورد پارچه تریکو بافت حلقوی و تفاوتش با پارچه های تاری-پودی نوشتیم: در مورد تریکو بیشتر بدانیم!

ادامه مطلب »